Användarkonton och behörighet i WordPress

Inlägget är en del av en wordpressutbildning för Friskis&Svettis-föreningar i stockholmstrakten.

Admininstrativt konto i wordpress

För varje webbplats skapar jag ett administrativt användarkonto. Jag ger kontot samma namn som ”förnamnet” på webbplatsen. Om webbplatsen heter sodertalje.friskissvettis.se så heter kontot ”sodertalje”.

Det här kontot är opersonligt för att inte hela webbplatsen ska bli beroende av mejladressen till någon som slutar. Utgående från det kontot delar vi ut användarkonton till de som jobbar med webben.

Det dagliga arbetet med webben ska ske med personliga användarkonton, kopplade mot personens mejladress. Det ger en spårbarhet som är nödvändig om man råkar ut för intrång. Man behöver då veta var man ska täppa igen.

Administrativt mejlkonto för wordpressinstallationen

För det administrativa användarkontot skapar jag ett mejlkonto på gmail, Googles mejltjänst. Detta mejlkonto använder jag för att aktivera en del nättjänster som vi kommer att behöva, som:

  • Google Webmaster Tools (hålla koll på att Googles sökmotor hittar alla våra sidor),
  • Google Analytics (webbstatistik) och
  • Akismet (spamfilter för kommentarsfält).

Du får det inloggningsuppgifterna till gmail-kontot av mig. Och nähä, jag skriver inte ut användarnamn och lösenord här. 🙂 Du får gärna gå in på inställningarna i gmail-kontot för att ändra t.ex. hur man kan återställa lösenordet, men byt inte lösenord under projektet, jag behöver logga in då och då. När projektet är klart är det bara bra om du byter lösenord. Se till att ha en rutin så att andra kan komma in på kontot om du slutar eller råkar ut för något. Till exempel: Lösenordet nedskrivet på en lapp i ett igentejpat kuvert, inlåst i kollegans skåp.

Om du inte gjort det redan, skapa nya personliga användarkonton för de som ska jobba med webbplatsen.

Behörighetsnivåer eller roller i WordPress

WordPress har olika roller med olika nivå på rättigheter. Jag rekommenderar att de används så här:

  • Admin – för dem som under projektet ändrar i menyer, delar ut behörighet.
  • Redaktör – för den som normalt jobbar med webbpublicering. Kan förutom att ändra sina egna artiklar ändra i andras.
  • Skribent – kan skriva och publicera egna artiklar men inte ändra i andras. Lämpligt för någon som skriver inom ett visst verksamhetsområde men inte har ansvar för helheten.
  • Medarbetare – kan skriva artiklar men inte publicera dem själv. Kanske lämpligt för volontärer, praktikanter.
  • Prenumerant – inte relevant i det här fallet. Låg nivå av rättigheter, typ kommentera (lite beroende på sajtspecifika inställningar).

Användare skapas från administrationspanelen (till vänster som inloggad admin).

Komplettera din egen profil (under ”Användare i admin-panelen) med tillräcklig information för att folk som jobbar med webben ska känna igen dig. Uppmana övriga att göra det också.

För att göra det lite trevligare kan du välja en egen avatar, ett personligt foto som kan visas i anknytning till ditt användarkonto.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Connect with Facebook