Etikettarkiv: checklista

Hittar folk till er? Rätt uppgifter i kommunens föreningsregister?

Hej!

Just nu sitter jag och skriver slutklämmen på rapporten om föreningars webbplatser. Den är baserad på en enkätundersökning som jag gjorde i fjol bland föreningar. Vi mejlade ut inbjudan till enkäten med mejladresser från kommuners föreningsregister.

Runt 30% av mejlen studsade tillbaka, det fanns ingen mottagare på mejladressen. I runt 10% av fallen så hörde någon av sig och berättade att de inte var kontaktperson för föreningen. Snacka om dålig datakvalitet.

Jag antar att informationen ligger död och bortglömd. Det är synd. Det är en bra och enkel inkörsport för folk som är intresserade av din förening, kanske bli medlem och engagera sig. Gör det inte svårt för dem.

Varför inte kolla en gång per år? Lägg till det på checklistan vad som ska göras efter årsmötet när den nya styrelsens tillträder.

De flesta kommunerna har föreningsregister på sin hemsida. Rutinerna för uppdatering varierar. Exempel: Mönsterås kommuns föreningsregister.