Dekorativ bild av diagram från enkätundersökning

Enkäten om föreningars webbplatser 2010

Under våren/försommaren 2010 gjorde jag en enkätundersökning bland föreningar om deras webbplatser. Enkäten var inriktad på hur man jobbar med webben, vilka verktyg och funktioner man använder och vad man saknar.

Jag, Stefan Petterson, utförde enkäten som ett uppdrag i Lumano där jag är konsult. Bakgrunden var en affärsidé om att paketera befintliga tjänster och verktyg för att bygga och underhålla webbplatser och erbjuda detta som en tjänst till föreningar. Tanken var att erbjuda paketet till ett lågt pris i samarbete med webbhotell.

Dekorativ bild av diagram från enkätundersökningUndersökningen visade att det fanns behov och intresse från föreningar. Mina uppdragsgivare valde att inte gå vidare med paketeringen. Jag tycker att det är synd om resultaten från enkätundersökningen ska bli liggande på hyllan och samla damm och jag har okej på att publicera rapporten. Jag tänker att det i den finns mycket erfarenhet som Sveriges föreningar kan ha nytta av att dela.

En preliminär rapport när ett fåtal enkätsvar analyserats presenterades på Lumanos webbplats för respondenterna, de som besvarat enkäten.

Rapporten kommer att publiceras i sin helhet här på Föreningswebben och jag kommer i den takt jag har tid att skriva artiklar baserat på svaren. Min tanke är att omvandla föreningarnas behov till handgripliga ”gör-det-själv-artiklar”.

Varför gör jag det här? Jag brinner för att göra webbplatser och hemsidor lättare att använda. Med enkla medel kan du själv göra det lättare att både använda och sköta om hemsidan. Få föreningar har råd att ta in hjälp. Jag är en traditionell föreningsmänniska. I en del föreningar jobbar jag ideellt med deras hemsidor. Om tiden fanns skulle jag gärna hjälpa fler. Flera kompisar i webbranschen tycker att det är en bra idé och jag hoppas att de vill hjälpa till med Föreningswebben.

Har jag någon baktanke? Jovisst, jag räknar inte med att sälja konsulttimmar till föreningar, men kanske kommer jag den här vägen i kontakt med någon föreningsaktiv kommunikationsdirektör eller marknadschef som behöver konsulthjälp på jobbet. Jag ska försöka vara öppen och tydlig när jag gör reklam för något som jag eller mina kollegor tjänar på.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Connect with Facebook