Skärmbild på Friskis&Svettis i Södertäljes hemsida

Följ Friskis&Svettis flyttprojekt på webben

Friskis&Svettis består av 158 ideella föreningar och en riksförening. Man har en gemensam webbplattform som används av majoriteten av föreningarna. Vid årsskiftet upphör supporten på den gemensamma plattformen. Det är upp till de enskilda föreningarna vilken webbplattform, eller CMS-verktyg, de väljer.

Flera Friskis&Svettisföreningar i stockholmsregionen har gått samman för att tillsammans göra en flytt till WordPress. Jag, Stefan Pettersson, har i mitt konsultbolag Lumano fått uppdraget att leda projektet och hjälpa till med utbildning.

Det absolut viktigaste syftet med projektet är att landa föreningarnas webbar i en vanlig, enkel och billig CMS-lösning (Content Management System). På köpet kommer vi också att förbättra sökbarhet, tillgänglighet för funktionshindrade och göra det lättare att jobba med sociala medier.

Vi har kommit överens om att berätta om projektet på den här bloggen, vad och hur vi jobbar. Det gör vi primärt för att dela med oss av kunskap, erfarenheter och inspiration till andra Friskis&Svettis-föreningar. Om andra idella verksamheter har nytta av det så är det bara roligt.

Några av de viktigaste aktiviteterna som vi kommer att rapportera om:

• Inventera befintligt innehåll.
  • Anpassa design (wordpress-tema).
  • Skruva upp tekniken (wordpress network/multi site).
  • Planera drift, förvaltning och support.
  • Utbildning i form av två halvdagar.
  • Föreningarna flyttar själva sitt befintliga innehåll.
  • Omkoppling till nya sajterna.
  • Uppföljning av projektet och planering av fortsatt arbete.

Dokumentationen kommer inte att bli en helt komplett instruktionsbok men med lite grundkunskap om webbpublicering så ska det räcka. Vi kommer att hänvisa till bra källor på nätet och en och annan bok.

Det här och kommande inlägg licensieras enligt Creative Common Attribution Share Alike (CC BY-SA 3.0).

Det betyder förenklat att du får: kopiera, ändra i och distribuera dokumentationen. Du får använda dokumentationen för kommersiella ändamål. Du måste alltid ange Friskis&Svettis och Lumano som upphovsmän och/eller licensgivare. Om du ändrar, bearbetar eller bygger vidare på verket får du endast distribuera resultatet under samma licens eller en liknande licens som denna. För detaljer hänvisas till: Det här och kommande inlägg licensieras enligt Creative Common Attribution Share Alike (CC BY-SA 3.0).

Om du har frågor eller vill komma med tips, skriv gärna en kommentar.