Etikettarkiv: förening

Skärmbild av Friskis&Svettis hemsida baserad på Wordpress

Friskis&Svettis Nackas wordpresstema

Inlägget är en del av en wordpressutbildning för Friskis&Svettis-föreningar i stockholmstrakten.

Vi utgår från ett wordpresstema som Friskis&Svettis i Nacka låtit utveckla med hjälp av Kommunikationsbyrån Tills och utvecklaren/formgivaren Klas Ehnemark.

Skärmbild av Friskis&Svettis hemsida baserad på WordPress

Friskis&Svettis i Nacka använder ett eget tema till sin wordpresswebb.

Temat styr skribenterna hur sidorna ska se ut och fungera för att skapa en bra helhet. Temat följer Friskis&Svettis centrala grafiska designregler.

WordPresstemat använder inte alls inlägg, bara sidor. Det är inte gjort för att blogga.

På startsidan och några andra ställen används bildspel eller ”rullande bilder” för att visa en uppsättning bilder.

På startsidan och andra sidor används puffar för att med bild och korta texter locka besökaren till andra sidor.

Startsidan visar upp schemat i dag och i morgon för Friskis&Svettis Nackas två anläggningar.

På en sida visas ett komplett schema där det är möjligt att boka ett pass. All schemainformation kommer från det schema- och inpasseringssystem som föreningen använder, BRP.

Anläggningarnas öppettider skrivs in på ett enda ställe och visas på flera.

Navigationsmenyn är i en nivå.

Föreningens senaste tweet på Twitter visas i sidhuvudet och där finns också länk till föreningens sida på Facebook.

Rundade hörn på bilder

Det är möjligt att få rundade hörn på bilder utan att bearbeta dem i Photoshop eller liknande verktyg. Rundningen ansluter till designen med ett rundat hörn i sidhuvudet.

Skärmbild som visar hur vi rundar hörnen på en bild i WordPress.

Vi rundar hörnen på en bild i WordPress redigeringsläge

Vi omsluter bilden med shortcoden

[roundcorners] och [/roundcorners]

Resultatet blir:

Skärmbild som visar en bild med rundade hörn i WordPress.

Resultatet i WordPress med rundande hörn på en bild.

Inramning ”redbox”

Vi kan rama in med en röd inramning som knyter an till den grafiska profilen. Inramningen skapas med en ”shortcode” som du skriver i redigeringsfältet. För att kunna tolka koden måste den vara skriven exakt rätt, med raka klamrar.

Skärmbild med exempel på inramning i F&S wordpresstema

Inramning med "redbox" i F&S wordpresstema.

Inramningen som visas i bilden skapas med följande kod:

[redbox title = ”Rubrik för inramningen”]

Lite innehåll. En tabell kunde ha varit bättre exempel.

[/redbox]

 

WordPresskurs för Friskis&Svettis

Det här är materialet från en kurs för sju Friskis&Svettis-föreningar i stockholmstrakten. Föreningarna flyttar från ett osupportat webbpubliceringsverktyg som är under nedläggning till WordPress.

Projektet är uppbyggt så att föreningarna själva bygger upp sina nya webbplatser samtidigt som de lär sig WordPress. Ett wordpresstema specialutvecklat för Friskis&Svettis Nacka av utvecklaren Klas Ehnemark på uppdrag av kommunikationsbyrån Tills används som utgångspunkt för arbetet.

Syfte med projektet är att föreningarna ska:

  • Flytta sitt redaktionella innehåll från tankbarlösningen till varsin wordpresswebb på en gemensam installation.
  • Kunna sköta om sin egen webb.

Målet med utbildningen är att lära sig så mycket om WordPress att du på egen hand kan lägga upp vanliga sidor på er egen webb.

Som en bieffekt försöker vi förbättra webbplatserna när det är möjligt utan att konkurrera med tidplanen.

Innehåll i wordpressutbildningen

Bra att veta:

  • Tillägget Redirection används för att skapa länkar av typen http://sodertalje.friskissvettis.se/facebook och http://sodertalje.friskissvettis.se/twitter som skickar  användaren vidare till er facebook- eller twittersida. Jag gillar den här typen av länkar vid tryckt marknadsföring. Om du vill ändra/lägga till som admin: Admin-panelen > Verktyg > Redirection.
  • Backup tas av databasen en gång per vecka (vet inte hur dags) med tilläget WP-DB-Backup. Backupen mejlas till respektive sajts administrativa mejladress @gmail.com. Det gör att det går att återskapa innehållet även om webbhotellet skulle sprängas i bitar (men Googles datahallar finns kvar). Backuperna är inte så stora att mejlen behöver raderas. Om backupen behöver användas för att bygga upp en webbplats helt från början behöver WordPress, tema och tillägg installeras och konfigureras.

Några inställningar och tillägg som inte är standard:

  • Rita tabeller med hjälp av utökning av redigeringsfönstret med tilläget TinyMCE Advanced.
  • Tidsstyrd avpublicering av sidor med tillägget Simple Expires.
  • Omdirigering med tillägget Redirection.
  • Sökmotoroptimering med tillägget FV Simpler SEO.
  • Kontroll att länkar funkar med tillägget Broken Link Checker.
  • Sortera bort spamkommentarer med Akismet.
  • Sajtkarta (sitemap.xml) för att sökmotorer ska hitta alla sidor.
  • Tracker till Google Analytics för att samla användningsstatistik.

Kvällsföreläsning i Stallarholmen om webb

I samarbete mellan Stefan Pettersson på Allom och Stefan Seidel på Drömfabriken kördes en inspirationsföreläsning om webb och hemsidor för föreningar i Gula Industrihuset i Stallarholmen.

Det var runt 15 personer från lokala föreningar och småföretag som aktivt deltog. På agendan stod

Presentationsmaterialet från föreläsningen om hemsidor för föreningar och småföretag.

 

 

 

Case: Avsikt med ombyggnad av webbplats

I fjol så var jag med idellt med i en referensgrupp för en ny webbplats för Svenska Kryssarklubben, världens största båtklubb med mer än 40.000 medlemmar. Syftet med gruppen var att formulera ett projektuppdrag för att flytta från en spretig webbplats som fått växa fritt från slutet av 1990-talet, med gamla verktyg och liten styrning, till något nytt och fint.

Tyvärr körde gruppen fast. I efterhand tycker jag mig se att vi deltagare gick in i gruppen med väldigt olika uppfattning om vad gruppen skulle åstadkomma, vilken sorts projekt vi skulle definiera och vad det projektet skulle åstadkomma. När arbetet kom i ett läge när det behövts prioriteringar drog vi åt olika håll.

Jag kände en frustration och skrev ett internt debattinlägg med ett förslag hur vi kunde gå vidare. Jag sprang på inlägget nu och när jag tittar igenom det så tycker jag att det kan duga som rätt okej exempel på hur man kan resonera kring projektformuleringar.

Kryssarklubbens webb – Stefans eget debattinlägg

Jag får medge att förslaget inte är ett skolboksexempel på att göra rätt. Det är en diplomatisk kompromiss, mycket baserad på att plocka ihop ett recept till en till hälften tillagad kaka. Kanske det finns några russin att plocka ur kakan för andra…

Och projektet? Jo, det genomfördes men utan den här referensgruppen och med systemutvecklarföretaget A3J Consulting AB. A3J byggde den webbplats Svenska Kryssarklubben har nu (2011) baserat på publiceringsplattformen Drupal med integration mot det befintliga medlemsregistret.

Vad händer nu – efter undersökningen

Lumano och de ursprungliga uppdragsgivarna till undersökningen har inga planer på att erbjuda en paketlösning för föreningars webbplatser. Vi uppmuntrar alla som vill göra det, ideellt eller kommersiellt.

Jag om gjort den här undersökningen, Stefan Pettersson, jobbar ideellt med webb i flera föreningar. Som konsult på Lumano (www.lumano.se) får jag ofta uppdragsförfrågningar från föreningar. Så gott som alltid rinner dessa uppdrag ut i sanden på grund av det kostar för mycket att ta konsulthjälp.

Jag tycker personligen att ideella föreningar som klarar av att sköta sin bokföring, ta hand om hus, idrottsanläggningar, dansbanor, båtar eller upphovsrättigheter också ska klara av att ta hand om sin webbplats ideellt. Svårare än så ska det inte vara.

Jag startar därför webbplatsen foreningswebben.se där jag delar med mig av den här rapporten och i den mån som jag hinner och orkar, tips om effektiva sätt att bygga och sköta om sin webbplats. Utgångspunkten är att sprida kunskap om enkla metoder och gratis eller billiga verktyg. I mån av tid så ska jag dyka ned i alla enkätsvaren och leta reda på intressanta frågeställningar och hur jag skulle angripa dem och presentera lösningsförslag för kommersiella konsultkunder.

Jag hoppas att locka några av mina kompisar som jobbar professionellt med webb också ska hjälpa till. I förlängningen vill jag att webbmänniskor i föreningar tar över och driver webbplatsen vidare. DU är alltså välkommen att hjälpa till på foreningswebben.se.

Finns det någon baktanke med detta? Jo då. Kanske kan jag vaska fram något ur undersökningen som går att kommersialisera. Om (eller när) jag talar i egen sak så kommer jag att skriva det i klartext. Jag räknar inte med att sälja konsulttimmar för Lumano till föreningar, däremot kanske jag den vägen kommer i kontakt med någon ideellt engagerad kommunikationsdirektör eller informationschef som behöver konsulthjälp på sitt jobb.

Det här var den tionde och sista artikeln som avrapporterar från enkätundersökningen om svenska föreningars nätnärvaro. Förra artikeln handlade om själva undersökningen, bakgrund och metodval.

Jag har inte planerat någon mer avrapportering men ser att det finns en hel del intressant data från enkätundersökningen. Om tid och energi räcker till så dyker jag ned i fritextkommentarerna för att se om jag kan hitta receptet till en bra och enkel webb som funkar.