Etikettarkiv: föreningar

WordPresskurs för Friskis&Svettis

Det här är materialet från en kurs för sju Friskis&Svettis-föreningar i stockholmstrakten. Föreningarna flyttar från ett osupportat webbpubliceringsverktyg som är under nedläggning till WordPress.

Projektet är uppbyggt så att föreningarna själva bygger upp sina nya webbplatser samtidigt som de lär sig WordPress. Ett wordpresstema specialutvecklat för Friskis&Svettis Nacka av utvecklaren Klas Ehnemark på uppdrag av kommunikationsbyrån Tills används som utgångspunkt för arbetet.

Syfte med projektet är att föreningarna ska:

  • Flytta sitt redaktionella innehåll från tankbarlösningen till varsin wordpresswebb på en gemensam installation.
  • Kunna sköta om sin egen webb.

Målet med utbildningen är att lära sig så mycket om WordPress att du på egen hand kan lägga upp vanliga sidor på er egen webb.

Som en bieffekt försöker vi förbättra webbplatserna när det är möjligt utan att konkurrera med tidplanen.

Innehåll i wordpressutbildningen

Bra att veta:

  • Tillägget Redirection används för att skapa länkar av typen http://sodertalje.friskissvettis.se/facebook och http://sodertalje.friskissvettis.se/twitter som skickar  användaren vidare till er facebook- eller twittersida. Jag gillar den här typen av länkar vid tryckt marknadsföring. Om du vill ändra/lägga till som admin: Admin-panelen > Verktyg > Redirection.
  • Backup tas av databasen en gång per vecka (vet inte hur dags) med tilläget WP-DB-Backup. Backupen mejlas till respektive sajts administrativa mejladress @gmail.com. Det gör att det går att återskapa innehållet även om webbhotellet skulle sprängas i bitar (men Googles datahallar finns kvar). Backuperna är inte så stora att mejlen behöver raderas. Om backupen behöver användas för att bygga upp en webbplats helt från början behöver WordPress, tema och tillägg installeras och konfigureras.

Några inställningar och tillägg som inte är standard:

  • Rita tabeller med hjälp av utökning av redigeringsfönstret med tilläget TinyMCE Advanced.
  • Tidsstyrd avpublicering av sidor med tillägget Simple Expires.
  • Omdirigering med tillägget Redirection.
  • Sökmotoroptimering med tillägget FV Simpler SEO.
  • Kontroll att länkar funkar med tillägget Broken Link Checker.
  • Sortera bort spamkommentarer med Akismet.
  • Sajtkarta (sitemap.xml) för att sökmotorer ska hitta alla sidor.
  • Tracker till Google Analytics för att samla användningsstatistik.

Kvällsföreläsning i Stallarholmen om webb

I samarbete mellan Stefan Pettersson på Allom och Stefan Seidel på Drömfabriken kördes en inspirationsföreläsning om webb och hemsidor för föreningar i Gula Industrihuset i Stallarholmen.

Det var runt 15 personer från lokala föreningar och småföretag som aktivt deltog. På agendan stod

Presentationsmaterialet från föreläsningen om hemsidor för föreningar och småföretag.

 

 

 

Case: Avsikt med ombyggnad av webbplats

I fjol så var jag med idellt med i en referensgrupp för en ny webbplats för Svenska Kryssarklubben, världens största båtklubb med mer än 40.000 medlemmar. Syftet med gruppen var att formulera ett projektuppdrag för att flytta från en spretig webbplats som fått växa fritt från slutet av 1990-talet, med gamla verktyg och liten styrning, till något nytt och fint.

Tyvärr körde gruppen fast. I efterhand tycker jag mig se att vi deltagare gick in i gruppen med väldigt olika uppfattning om vad gruppen skulle åstadkomma, vilken sorts projekt vi skulle definiera och vad det projektet skulle åstadkomma. När arbetet kom i ett läge när det behövts prioriteringar drog vi åt olika håll.

Jag kände en frustration och skrev ett internt debattinlägg med ett förslag hur vi kunde gå vidare. Jag sprang på inlägget nu och när jag tittar igenom det så tycker jag att det kan duga som rätt okej exempel på hur man kan resonera kring projektformuleringar.

Kryssarklubbens webb – Stefans eget debattinlägg

Jag får medge att förslaget inte är ett skolboksexempel på att göra rätt. Det är en diplomatisk kompromiss, mycket baserad på att plocka ihop ett recept till en till hälften tillagad kaka. Kanske det finns några russin att plocka ur kakan för andra…

Och projektet? Jo, det genomfördes men utan den här referensgruppen och med systemutvecklarföretaget A3J Consulting AB. A3J byggde den webbplats Svenska Kryssarklubben har nu (2011) baserat på publiceringsplattformen Drupal med integration mot det befintliga medlemsregistret.

Vad händer nu – efter undersökningen

Lumano och de ursprungliga uppdragsgivarna till undersökningen har inga planer på att erbjuda en paketlösning för föreningars webbplatser. Vi uppmuntrar alla som vill göra det, ideellt eller kommersiellt.

Jag om gjort den här undersökningen, Stefan Pettersson, jobbar ideellt med webb i flera föreningar. Som konsult på Lumano (www.lumano.se) får jag ofta uppdragsförfrågningar från föreningar. Så gott som alltid rinner dessa uppdrag ut i sanden på grund av det kostar för mycket att ta konsulthjälp.

Jag tycker personligen att ideella föreningar som klarar av att sköta sin bokföring, ta hand om hus, idrottsanläggningar, dansbanor, båtar eller upphovsrättigheter också ska klara av att ta hand om sin webbplats ideellt. Svårare än så ska det inte vara.

Jag startar därför webbplatsen foreningswebben.se där jag delar med mig av den här rapporten och i den mån som jag hinner och orkar, tips om effektiva sätt att bygga och sköta om sin webbplats. Utgångspunkten är att sprida kunskap om enkla metoder och gratis eller billiga verktyg. I mån av tid så ska jag dyka ned i alla enkätsvaren och leta reda på intressanta frågeställningar och hur jag skulle angripa dem och presentera lösningsförslag för kommersiella konsultkunder.

Jag hoppas att locka några av mina kompisar som jobbar professionellt med webb också ska hjälpa till. I förlängningen vill jag att webbmänniskor i föreningar tar över och driver webbplatsen vidare. DU är alltså välkommen att hjälpa till på foreningswebben.se.

Finns det någon baktanke med detta? Jo då. Kanske kan jag vaska fram något ur undersökningen som går att kommersialisera. Om (eller när) jag talar i egen sak så kommer jag att skriva det i klartext. Jag räknar inte med att sälja konsulttimmar för Lumano till föreningar, däremot kanske jag den vägen kommer i kontakt med någon ideellt engagerad kommunikationsdirektör eller informationschef som behöver konsulthjälp på sitt jobb.

Det här var den tionde och sista artikeln som avrapporterar från enkätundersökningen om svenska föreningars nätnärvaro. Förra artikeln handlade om själva undersökningen, bakgrund och metodval.

Jag har inte planerat någon mer avrapportering men ser att det finns en hel del intressant data från enkätundersökningen. Om tid och energi räcker till så dyker jag ned i fritextkommentarerna för att se om jag kan hitta receptet till en bra och enkel webb som funkar.

Om undersökningen – bakgrund och metoder

Undersökningen genomfördes våren-försommaren 2010 som en webbaserad enkät. Bakgrunden var en idé om att plocka ihop ett paket av webbhotell och enkla och bra befintliga verktyg för webbpublicering. Tanken var att erbjuda detta till föreningar som paketerbjudande för en månatlig kostnad.

Enkäten bekräftade att det finns behov och intresse men en parallell undersökning om det ekonomiska visade att affärsidén inte håller. Marginalerna på webbhotell är låg, konkurrensen är stor. Kostnaderna för att paketera och underhålla färdiga paket för stora i förhållande till föreningarnas betalningsvilja.

Den här rapporten är skriven försommaren 2011 för att ge utlovad återkoppling till de föreningar som besvarade enkäten och förhoppningsvis startskottet för ett ideellt initiativ för att förbättra svenska föreningars webbplatser. Planen är att grunda en webbplats för samarbete mellan föreningar och professionella webbmänniskor, foreningswebben.se.

Metodbeskrivning

Undersökningen genomfördes som en webbenkät. Enkätfunktionen i Google Docs användes. Inbjudan skickades ut med mejl. Mejlutskicken skedde batchvis. I mejlutskicken höll vi ordning på vilken kommun som föreningen var verksam i men inte någon mer detaljerad information om vilken förening eller person som vi skickat till. Vi varken ville eller kunde skicka påminnelse till de föreningar som inte besvarade enkäten.

Analyserna har skett i ett vanligt kalkylprogram. För att kunna kvantifiera svar på fritextfrågor har svaren i en del fall normaliserats (så att svar som påminner om varandra räknas ihop även om de inte är identiska).

Urval och bortfall

Inbjudan att delta i enkäten skickades till kontaktpersoner för 12.032 föreningar. Långt fler än de som svarade.

Kontaktinformationen kom från kommuners föreningsregister. Kvaliteten i registren är genomgående låg. Många mejladresser fungerade inte (uppskattningsvis 40%) och ibland hörde ägaren till mejladressen av sig och berättade att hon eller han inte var aktiv i föreningen längre eller inte visste att hon eller han stod som kontaktperson.

Bild på utropstecken på vägskylt. Foto: Mpov. CC BYVi rekommenderar alla kommuner och föreningar att se över sina uppgifter i de kommunala föreningsregisterna.

Totalt besvarades enkäten 2535 gånger. Personer som är aktiva i flera föreningar har fått fylla i enkäten flera gånger. Vi har inte sett det omvända, att flera personer svarat för samma förening.

Vi har inte gjort någon regelrätt bortfallsanalys – hur många och vilka som inte svarat på enkäten och hur det påverkar resultat och slutsatser.

Vi vet att bortfallet är stort och att vi inte med säkerhet kan dra några slutsatser om hela populationen av föreningar i Sverige.

Sett till undersökningens ursprungliga syfte, att undersöka intresset för webbpaket och vilka funktioner som bör ingå, så är det inte något större problem.

Rättigheter till den här rapporten

Vill du använda den här rapporten i ditt arbete, ideellt eller kommersiellt. Du får använda den enligt Creative Commons licensen CC BY-SA 3.0.

Kortfattat betyder det:

  • du får använda hela eller delar av rapporten fritt,
  • du får använda innehållet och jobba vidare med det, t.ex. i din egen rapport,
  • du anger ”Lumano, www.lumano.se” som ursprunglig skapare,
  • om du skapar något (t.ex. en egen rapport) så skall den också göras tillgänglig med samma licens.

Läs om licensen på http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.sv

På det sättet får du använda den här rapporten utan att få tillåtelse från ägaren, Lumano. Om du vill använda rapporten och innehållet på annat sätt kan du kontakta stefan.pettersson@lumano.se och berätta om dina planer så hittar vi säkert en lösning.

Det här är nionde artikeln om enkätundersökningen om föreningars webbplatser. Förra artikeln handlade om vilka funktioner föreningarna behöver på webben.

Nästa artikel är den sista från rapporten om svenska föreningars förhållande till webben. Den handlar om ”vad som händer sen”. Om det nu är något som händer sedan 🙂