Skärmbild: Sätt ett lösenord på en sida eller ett inlägg i Wordpress.

Skapa en lösenordsskyddad sida som dokumentarkiv

Nu ska vi använda standardfunktioner i WordPress för att skapa en simpel form av intranät med dokumentarkiv. En eller fler sidor som är skyddade med lösenord.

Jag börjar med att göra klart: Det här är en lösning som du inte ska använda för känslig information som affärshemligheter och personalärenden. Vi kör med ett gemensamt lösenord som lätt får vingar och sprider sig. Nättrafiken till vår sida krypteras inte och kan potentiellt avlyssnas.

Den som känner till länken/adressen till ett dokument som ligger på en lösenordsskyddad sida kan komma åt den.

Vad kan vi använda den här simpla inloggningen till? Till sådant som inte är hemligt. Adminstrativa saker som du inte vill visa upp för kunder. Sidor som du inte vill ska hamna i sökmotorer. Sidor som är under utveckling och som du vill remissa till enstaka personer innan de publiceras. Material som du kan visa en mindre grupp människor för att de ha faktaunderlag och känna sig initierade.

Ungefär sådant som du kan tänka dig att skriva i en medlemstidning.

Ok, då kör vi.

Lösenordsskydda en webbsida eller inlägg

1. Skapa sidan eller inlägget som vanligt.
  2. I rutan ”Publicera” på redigeringssidan, ange ett lösenord.
  3. Om du har flera sidor som ska användas av samma målgrupp ger du dem samma lösenord.
Skärmbild: Sätt ett lösenord på en sida eller ett inlägg i WordPress.

Sätt ett lösenord på en sida eller ett inlägg i WordPress.

Svårare än så är det inte. Besökare till sidan kommer att se rubriken men inte mer utan att ange lösenord.

Skärmbild: Lösenordsskyddat inlägg i WordPress

Lösenordsskyddat inlägg i WordPress. Ange det hemliga lösenordet för att få läsa artikeln.

Lägg till dokument på sida i WordPress

Låt oss anta att vår lösenordssida används för föreningsfunktionärer som behöver tillgång till protokoll, telefonlistor och dokumentmallar.

Enstaka dokument

Innan du gör något i WordPress: Se till att dokumentet har ett filnamn som fungerar i alla webbläsare på alla operativsystem.

• Använd bokstäverna A till Z (versaler och gemener), siffror och minustecken en (endast en) punkt innan filtypen (t.ex. pdf) för att vara på säkra sidan. Det finns andra tecken som fungerar men dessa räcker.
  • Olika sorters operativsystem (på olika sorters datorer) är känsliga för olika tecken (mellanslag, komma, punkt, semikolon, tab, snedstreck, bakåtsnedstreck/backslash, citattecken, accent, och-tecken) som har specialfunktioner som att peka ut sökväg eller skilja flera olika filer åt.
  • Å, Ä och Ö borde fungera men när filer flyttas mellan olika sorters datorer så kodas de olika och det kan bli stört omöjligt att få tag på filen.
  • Det är bättre att använda minustecken mellan ord i ett filnamn än understrykningsstreck. Om filnamnet är länkat, det vill säga understruket syns det inte om det är ett understruket mellanslag eller understrykningsstreck.
Exempel på filnamn med felaktig teckenkodning som inte kan laddas ned.

Exempel på filnamn med teckenkodning och specialtecken som gör att de inte kan laddas ned till alla vanliga sorters datorer.

Sedan: Klicka på den lilla solliknande ikonen ovanför redigeringsrutan för att ladda upp dokumentet från din dator till WordPress.

Ge dokumentet en bra titel i  Wordpress. Titeln kommer att synas som länktext till det uppladdade dokumentet.

Ge en bra och tydlig titel till dokumentet. Det används i WordPress som länktext.

Klicka på ”Filadress” för att få rätt sorts ”Länkadress”. Annars kommer inte användaren åt pdf-filen.

När du klickar på knappen ”Infoga i innehåll” så länkas dokumentet in i sidan/inlägget.

Ladda upp många dokument till WordPress

När du har många dokument som ska laddas upp och länkas in går det snabbare om du först lägger alla dokument i samma mapp på din dator. Sedan laddar du upp dem från Admin-panelen > Media > Lägg till.

Klicka ”Välj filer”. Nu kan du välja flera filer (Control + musklick).

Om det är många och stora filer så kan det ta tid att ladda upp.

Nu kan du ange bra titlar på alla filer och sedan klicka ”Spara alla ändringar”.

När det sedan är dags att länka in ett dokument i en sida som du jobbar med, klicka på den lilla sol-ikonen ”Lägg till media” ovanför redigeringsfönstret. Välj fliken ”Mediabibliotek”. Leta reda på dokumentet. Klicka ”Visa” och sedan ”Infoga i innehåll”.

4 reaktion på “Skapa en lösenordsskyddad sida som dokumentarkiv

1. Sandra

Vill göra en lösenorsskyddad sida på vår båtklubbs hemsida. Det fungerar men man blir inte utloggad utan inloggningen ligger kvar. Jag hittar inte var man bestämmer att man skall bli utloggad – vet du var man kan fixa det? Mejla gärna svar!

1. Stefan Pettersson Inläggsförfattare

Hej Sandra!

Jag använder en plugin som heter ”Protected Posts Logout Button”. Den ligger till en utloggningsknapp som bara syns när någon är inloggad på en skyddad sida/skyddat inlägg.

Standardsvaret är annars att man lägger in lite php-kod i sitt wordpresstema. Jag gillar inte den lösningen eftersom jag brukar glömma bort mina små ändringar när det är dags att uppdatera temat och sedan tappa bort dem. Om du gillar den varianten så lägg till nedanstående rad någonstans i temat:

< ?php do_action(‘posts_logout_link’); ?>

./stefan

2. Åsa Gustafsson

Hej!

Det var ju rätt länge sedan du skrev det här men jag har använt den här lösningen på en förenings interna sida men nu efter uppdateringen funkar det bra i Firefox men inte i explorer. Jag vet inte om du kan svara på vad det är för fel eller om man kan göra något åt det?