Etikettarkiv: sociala medier

Skärmbild av Friskis&Svettis hemsida baserad på Wordpress

Friskis&Svettis Nackas wordpresstema

Inlägget är en del av en wordpressutbildning för Friskis&Svettis-föreningar i stockholmstrakten.

Vi utgår från ett wordpresstema som Friskis&Svettis i Nacka låtit utveckla med hjälp av Kommunikationsbyrån Tills och utvecklaren/formgivaren Klas Ehnemark.

Skärmbild av Friskis&Svettis hemsida baserad på WordPress

Friskis&Svettis i Nacka använder ett eget tema till sin wordpresswebb.

Temat styr skribenterna hur sidorna ska se ut och fungera för att skapa en bra helhet. Temat följer Friskis&Svettis centrala grafiska designregler.

WordPresstemat använder inte alls inlägg, bara sidor. Det är inte gjort för att blogga.

På startsidan och några andra ställen används bildspel eller ”rullande bilder” för att visa en uppsättning bilder.

På startsidan och andra sidor används puffar för att med bild och korta texter locka besökaren till andra sidor.

Startsidan visar upp schemat i dag och i morgon för Friskis&Svettis Nackas två anläggningar.

På en sida visas ett komplett schema där det är möjligt att boka ett pass. All schemainformation kommer från det schema- och inpasseringssystem som föreningen använder, BRP.

Anläggningarnas öppettider skrivs in på ett enda ställe och visas på flera.

Navigationsmenyn är i en nivå.

Föreningens senaste tweet på Twitter visas i sidhuvudet och där finns också länk till föreningens sida på Facebook.

Rundade hörn på bilder

Det är möjligt att få rundade hörn på bilder utan att bearbeta dem i Photoshop eller liknande verktyg. Rundningen ansluter till designen med ett rundat hörn i sidhuvudet.

Skärmbild som visar hur vi rundar hörnen på en bild i WordPress.

Vi rundar hörnen på en bild i WordPress redigeringsläge

Vi omsluter bilden med shortcoden

[roundcorners] och [/roundcorners]

Resultatet blir:

Skärmbild som visar en bild med rundade hörn i WordPress.

Resultatet i WordPress med rundande hörn på en bild.

Inramning ”redbox”

Vi kan rama in med en röd inramning som knyter an till den grafiska profilen. Inramningen skapas med en ”shortcode” som du skriver i redigeringsfältet. För att kunna tolka koden måste den vara skriven exakt rätt, med raka klamrar.

Skärmbild med exempel på inramning i F&S wordpresstema

Inramning med "redbox" i F&S wordpresstema.

Inramningen som visas i bilden skapas med följande kod:

[redbox title = ”Rubrik för inramningen”]

Lite innehåll. En tabell kunde ha varit bättre exempel.

[/redbox]

Kvällsföreläsning i Stallarholmen om webb

I samarbete mellan Stefan Pettersson på Allom och Stefan Seidel på Drömfabriken kördes en inspirationsföreläsning om webb och hemsidor för föreningar i Gula Industrihuset i Stallarholmen.

Det var runt 15 personer från lokala föreningar och småföretag som aktivt deltog. På agendan stod

Presentationsmaterialet från föreläsningen om hemsidor för föreningar och småföretag.

Skärmbild på Friskis&Svettis i Södertäljes hemsida

Följ Friskis&Svettis flyttprojekt på webben

Friskis&Svettis består av 158 ideella föreningar och en riksförening. Man har en gemensam webbplattform som används av majoriteten av föreningarna. Vid årsskiftet upphör supporten på den gemensamma plattformen. Det är upp till de enskilda föreningarna vilken webbplattform, eller CMS-verktyg, de väljer.

Flera Friskis&Svettisföreningar i stockholmsregionen har gått samman för att tillsammans göra en flytt till WordPress. Jag, Stefan Pettersson, har i mitt konsultbolag Lumano fått uppdraget att leda projektet och hjälpa till med utbildning.

Det absolut viktigaste syftet med projektet är att landa föreningarnas webbar i en vanlig, enkel och billig CMS-lösning (Content Management System). På köpet kommer vi också att förbättra sökbarhet, tillgänglighet för funktionshindrade och göra det lättare att jobba med sociala medier.

Vi har kommit överens om att berätta om projektet på den här bloggen, vad och hur vi jobbar. Det gör vi primärt för att dela med oss av kunskap, erfarenheter och inspiration till andra Friskis&Svettis-föreningar. Om andra idella verksamheter har nytta av det så är det bara roligt.

Några av de viktigaste aktiviteterna som vi kommer att rapportera om:

• Inventera befintligt innehåll.
  • Anpassa design (wordpress-tema).
  • Skruva upp tekniken (wordpress network/multi site).
  • Planera drift, förvaltning och support.
  • Utbildning i form av två halvdagar.
  • Föreningarna flyttar själva sitt befintliga innehåll.
  • Omkoppling till nya sajterna.
  • Uppföljning av projektet och planering av fortsatt arbete.

Dokumentationen kommer inte att bli en helt komplett instruktionsbok men med lite grundkunskap om webbpublicering så ska det räcka. Vi kommer att hänvisa till bra källor på nätet och en och annan bok.

Det här och kommande inlägg licensieras enligt Creative Common Attribution Share Alike (CC BY-SA 3.0).

Det betyder förenklat att du får: kopiera, ändra i och distribuera dokumentationen. Du får använda dokumentationen för kommersiella ändamål. Du måste alltid ange Friskis&Svettis och Lumano som upphovsmän och/eller licensgivare. Om du ändrar, bearbetar eller bygger vidare på verket får du endast distribuera resultatet under samma licens eller en liknande licens som denna. För detaljer hänvisas till: Det här och kommande inlägg licensieras enligt Creative Common Attribution Share Alike (CC BY-SA 3.0).

Om du har frågor eller vill komma med tips, skriv gärna en kommentar.

Digitala medier och PR för föreningar på ABF Stockholm

Ett intressant tweet dök upp i mitt flöde:

Skärmbild från tweet, twitterinlägg om föreläsningen om digitala medier i ideella föreningar.

Integrera digitala verktyg i föreningsarbete - föreläsning m mig o @terejs hos @abfstockholm 23/9! http://t.co/hPPVXiM #ideellt

Det är ju sådant som jag gillar. Så med hjälp från @pernillan, Pernilla Näsfors, hittade jag fram till kalendariet med ABF Stockholms kurser och föreläsningar för ideella föreningar.

Jag har anmält mig till ”Integrera digitala verktyg i föreningsarbete” och tycker att flera andra föreläsningar är intressanta under hösten 2011:

• Effektivt kampanjarbete
  • Effektivt kampanjarbetet – påbyggnad
  • Integrera digitala verktyg i föreningsarbete
  • Sociala medier – vad, varför, hur?
  • Starta en blogg!