Sökmotoroptimering för webbredaktörer

Den här presentationen kommer från en inspirationsföreläsning för Friskis&Svettis.

Vi började med att prova att söka efter gym i södertälje i Google, en sökfras som verkar rimlig av personer i Friskis&Svettis målgrupp.

Skärmbild: Sökning efter gym i södertälje i Google.

Träfflista från Google när vi söker efter gym i södertälje. Klicka för att se i större format

Vi resonerar lite kring:

  • Friskis&Svettis syns inte i träfflistan som vi hoppats.
  • Högst upp och längst ned ser vi betalt annonsutrymme.
  • Diskussionsforuminlägg placerar sig bra. Uppfattas som relevanta. Tyvärr står det inget om Friskis&Svettis i inläggen, bara lokala konkurrenter. Här skulle vi ha svarat.
  • Kartbilden och de geografiska träffarna tar mycket plats. Här finns vi inte med heller.
  • Konsumentsajterna Reco och Rejta finns med.
  • Några gymportaler finns med och en av dem nämner faktiskt Friskis&Svettis så att det syns i träfflistan. Bra!
  • I början av andra träffsidan finns F&S Södertäljes facebooksida. Långt ned på sidan finns F&S Södertäljes hemsida.

Den nuvarande lösningen är verkligen inte bra. Att flytta till egen domän och använda WordPress kommer i sig förbättra utgångsläget att synas i Google och andra sökmotorer.

Hur ska vi då tänka när vi bygger upp våra nya sidor? Ett första steg är att skriva tydligt och förstå vad sökmotorerna uppfattar och vad de inte ser. Men om det i presentationen…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Connect with Facebook