Etikettarkiv: verktyg

Omslaget på gratisboken "Webbpublicering med Wordpress".

Bästa guiden för att komma i gång med WordPress

Jag har i flera år rekommenderat och delat ut Internetstiftelsens eminenta guide: ”Skapa en webbplats med WordPress”. Den är riktigt bra men börjar bli lite daterad eftersom den visar WordPress 3.0 och de senaste versionerna skiljer sig en hel del utseendemässigt i admingränssnittet.

Så nu är mitt förstahandsval Thord Daniel Hedengren pdf-bok: ”Webbpublicering med WordPress”. För mig dök den upp på radarn under wordpresskonferensen WordCamp Sthlm, i anslutning till Internetdagarna 2012.

Boken innehåller det viktigaste för att komma förstå och komma igång med en wordpressajt. Kapitelindelningen följer ett naturligt flöde.

Webbpublicering med WordPress  finns för nedladdning från Thord Daniel Hedengrens webbplats.

Sa jag att den är på svenska? Bara det…

Boken är sponsrad av en rad svenska webbhotell.

Thord Daniel Hedengren har skrivit flera böcker om WordPress. Jag har inte läst någon annan.

WordPress – en snabbkurs för den nya redaktören

WordPress är världens vanligaste webbpubliceringssystem just nu. Ursprungligen var det ett verktyg för att bara blogga. Nu används det också för att bygga traditionella webbplatser.

Programvaran WordPress som vi använder finns på wordpress.org. Den är gratis och har gjorts tillgänglig med Open Source-licens. Vi får med programkoden, kan göra förbättringar som då kommer alla till del. WordPress installeras på vårt webbhotell och körs i webbläsaren.

WordPress.com är en webbtjänst där du kan starta en egen blogg/webbplats. Att starta kostar inte något. Tjänsten finansieras med tilläggstjänster och reklam. Det går snabbt att komma igång och jag brukar rekommendera mina kunder att provköra på wordpress.com för att känna efter om de gillar verktyget.

Mina argument för att köra WordPress är:

• Billigt. Licenskostnaden är noll. Det finns andra kostnader men min erfarenhet är att WordPress är billigare än de flesta andra publiceringsverktyg.
  • Vanligt. Sannolikheten är stor att du eller någon av dina skribentkompisar redan känner till WordPress. När du får problem är det lättare att få hjälp om du använder ett vanligt verktyg än om du använder ett ovanligt.
  • Enkelt. Det är väl en smaksak vad man tycker är enkelt. Men de flesta som jag träffar på tycker att WordPress är enkelt i förhållande till andra verktyg med motsvarande funktioner.

Viktiga koncept i WordPress

WordPress använder två olika sorters artiklar:

• Inlägg (posts) som ett flöde av artiklar, notiser, blogginlägg.
  • Sidor (pages) som är tämligen statiska över tid.

Inläggen placeras in i en trädformad ämneskategoristruktur. Oftast i en kategori (category) även om det är möjligt med flera. Du ger också inlägget etiketter (tags) eller nyckelord som beskriver innehållet. Med hjälp av etiketter kan vi leta efter inlägg som liknar varandra och handlar om liknande företeleser.

Om du bloggar är det vanligt att bloggens besökare kan skriva kommentarer på ditt inlägg.

Layouten styrs av tema (themes) som innehåller en eller flera sidmallar (templates). Det finns många teman som andra gjort som vi kan ladda ned direkt från vår wordpresswebbs administrationspanel.

Oftast, beroende på temats utforming, kan du lägga olika ”saker”, widgets i fält (oftast i högerkolumn och sidfot). Widget kan vara sådana saker som till exempel sökfunktion, kategorinavigation, vanligaste etiketterna.

Det är möjligt att utöka WordPress’ funktionalitet genom att installera tillägg (plugins).

WordPress har genomgående bra hjälpfunktioner när du är inloggad. Se övre högra hörnet när du befinner dig i adminpanelen.

Engelska eller svenska

I ursprungsversionen är WordPress engelskspråkigt. Vi använder en svenskspråkig översättning. Det gör att adminpanelen är på svenska. För att det ska funka helsvenskt krävs att temat är helt översatt (både det som syns utåt besökaren/läsaren och adminpanelen) och alla tillägg som används. I vårt fall så är saknas en del översättningar så det blir en mix i adminpanelen.

Flera webbar  – nätverksinstallation av WordPress

WordPress kan installeras i ett ”nätverk” (network) så att flera bloggar/webbplatser använder samma installation och en stor del av underhållet och installation av teman och tillägg centraliseras. Du som sköter om en av wordpresswebbarna på installationen märker detta genom att du inte själv kan installera nya teman eller tillägg. En superadmin gör detta för hela nätverksinstallationen.

Var hittar jag hjälp om WordPress?

Kvällsföreläsning i Stallarholmen om webb

I samarbete mellan Stefan Pettersson på Allom och Stefan Seidel på Drömfabriken kördes en inspirationsföreläsning om webb och hemsidor för föreningar i Gula Industrihuset i Stallarholmen.

Det var runt 15 personer från lokala föreningar och småföretag som aktivt deltog. På agendan stod

Presentationsmaterialet från föreläsningen om hemsidor för föreningar och småföretag.

Case: Avsikt med ombyggnad av webbplats

I fjol så var jag med idellt med i en referensgrupp för en ny webbplats för Svenska Kryssarklubben, världens största båtklubb med mer än 40.000 medlemmar. Syftet med gruppen var att formulera ett projektuppdrag för att flytta från en spretig webbplats som fått växa fritt från slutet av 1990-talet, med gamla verktyg och liten styrning, till något nytt och fint.

Tyvärr körde gruppen fast. I efterhand tycker jag mig se att vi deltagare gick in i gruppen med väldigt olika uppfattning om vad gruppen skulle åstadkomma, vilken sorts projekt vi skulle definiera och vad det projektet skulle åstadkomma. När arbetet kom i ett läge när det behövts prioriteringar drog vi åt olika håll.

Jag kände en frustration och skrev ett internt debattinlägg med ett förslag hur vi kunde gå vidare. Jag sprang på inlägget nu och när jag tittar igenom det så tycker jag att det kan duga som rätt okej exempel på hur man kan resonera kring projektformuleringar.

Kryssarklubbens webb – Stefans eget debattinlägg

Jag får medge att förslaget inte är ett skolboksexempel på att göra rätt. Det är en diplomatisk kompromiss, mycket baserad på att plocka ihop ett recept till en till hälften tillagad kaka. Kanske det finns några russin att plocka ur kakan för andra…

Och projektet? Jo, det genomfördes men utan den här referensgruppen och med systemutvecklarföretaget A3J Consulting AB. A3J byggde den webbplats Svenska Kryssarklubben har nu (2011) baserat på publiceringsplattformen Drupal med integration mot det befintliga medlemsregistret.