Etikettarkiv: webb

Kvällsföreläsning i Stallarholmen om webb

I samarbete mellan Stefan Pettersson på Allom och Stefan Seidel på Drömfabriken kördes en inspirationsföreläsning om webb och hemsidor för föreningar i Gula Industrihuset i Stallarholmen.

Det var runt 15 personer från lokala föreningar och småföretag som aktivt deltog. På agendan stod

Presentationsmaterialet från föreläsningen om hemsidor för föreningar och småföretag.

 

 

 

Case: Avsikt med ombyggnad av webbplats

I fjol så var jag med idellt med i en referensgrupp för en ny webbplats för Svenska Kryssarklubben, världens största båtklubb med mer än 40.000 medlemmar. Syftet med gruppen var att formulera ett projektuppdrag för att flytta från en spretig webbplats som fått växa fritt från slutet av 1990-talet, med gamla verktyg och liten styrning, till något nytt och fint.

Tyvärr körde gruppen fast. I efterhand tycker jag mig se att vi deltagare gick in i gruppen med väldigt olika uppfattning om vad gruppen skulle åstadkomma, vilken sorts projekt vi skulle definiera och vad det projektet skulle åstadkomma. När arbetet kom i ett läge när det behövts prioriteringar drog vi åt olika håll.

Jag kände en frustration och skrev ett internt debattinlägg med ett förslag hur vi kunde gå vidare. Jag sprang på inlägget nu och när jag tittar igenom det så tycker jag att det kan duga som rätt okej exempel på hur man kan resonera kring projektformuleringar.

Kryssarklubbens webb – Stefans eget debattinlägg

Jag får medge att förslaget inte är ett skolboksexempel på att göra rätt. Det är en diplomatisk kompromiss, mycket baserad på att plocka ihop ett recept till en till hälften tillagad kaka. Kanske det finns några russin att plocka ur kakan för andra…

Och projektet? Jo, det genomfördes men utan den här referensgruppen och med systemutvecklarföretaget A3J Consulting AB. A3J byggde den webbplats Svenska Kryssarklubben har nu (2011) baserat på publiceringsplattformen Drupal med integration mot det befintliga medlemsregistret.

Skärmbild på Friskis&Svettis i Södertäljes hemsida

Följ Friskis&Svettis flyttprojekt på webben

 

Friskis&Svettis består av 158 ideella föreningar och en riksförening. Man har en gemensam webbplattform som används av majoriteten av föreningarna. Vid årsskiftet upphör supporten på den gemensamma plattformen. Det är upp till de enskilda föreningarna vilken webbplattform, eller CMS-verktyg, de väljer.

Flera Friskis&Svettisföreningar i stockholmsregionen har gått samman för att tillsammans göra en flytt till WordPress. Jag, Stefan Pettersson, har i mitt konsultbolag Lumano fått uppdraget att leda projektet och hjälpa till med utbildning.

Det absolut viktigaste syftet med projektet är att landa föreningarnas webbar i en vanlig, enkel och billig CMS-lösning (Content Management System). På köpet kommer vi också att förbättra sökbarhet, tillgänglighet för funktionshindrade och göra det lättare att jobba med sociala medier.

Vi har kommit överens om att berätta om projektet på den här bloggen, vad och hur vi jobbar. Det gör vi primärt för att dela med oss av kunskap, erfarenheter och inspiration till andra Friskis&Svettis-föreningar. Om andra idella verksamheter har nytta av det så är det bara roligt.

Några av de viktigaste aktiviteterna som vi kommer att rapportera om:

  • Inventera befintligt innehåll.
  • Anpassa design (wordpress-tema).
  • Skruva upp tekniken (wordpress network/multi site).
  • Planera drift, förvaltning och support.
  • Utbildning i form av två halvdagar.
  • Föreningarna flyttar själva sitt befintliga innehåll.
  • Omkoppling till nya sajterna.
  • Uppföljning av projektet och planering av fortsatt arbete.

Dokumentationen kommer inte att bli en helt komplett instruktionsbok men med lite grundkunskap om webbpublicering så ska det räcka. Vi kommer att hänvisa till bra källor på nätet och en och annan bok.

Det här och kommande inlägg licensieras enligt Creative Common Attribution Share Alike (CC BY-SA 3.0).

Det betyder förenklat att du får: kopiera, ändra i och distribuera dokumentationen. Du får använda dokumentationen för kommersiella ändamål. Du måste alltid ange Friskis&Svettis och Lumano som upphovsmän och/eller licensgivare. Om du ändrar, bearbetar eller bygger vidare på verket får du endast distribuera resultatet under samma licens eller en liknande licens som denna. För detaljer hänvisas till: Det här och kommande inlägg licensieras enligt Creative Common Attribution Share Alike (CC BY-SA 3.0).

Om du har frågor eller vill komma med tips, skriv gärna en kommentar.

Funktioner som föreningar behöver eller har på nätet

De webbaserade funktioner som föreningar ser störst behov av är:

  1. Kalendarium
  2. Publiceringsverktyg
  3. Mejllista
  4. Kontaktformulär
  5. Fotoalbum

Det förvånade mig att se att kalendarium, eller evenemangskalender, hamnar så högt, högre än publiceringsverktyg. När jag läser fritextsvaren tolkar jag det så här:

  • Evenemangen som föreningen arrangerar är otroligt  centrala i verksamheten.
  • Det är knepigt att publicera evenemangen i sen egen kalender och att få dem synliga för en större publik.
  • Och, den vanliga webbpubliceringen, den löser sig ju på något sätt.

Det är i grunden väldigt vanliga funktioner som efterfrågas.

Diagrambild som visar vilka verktyg föreningar berhöver. Kalendarium, publiceringsverktyg och mejllista i toppen.

Vilka webbaserade funktioner tycker du att föreningen behöver? Kalendarium, publiceringsverktyg och mejllista är de mest efterfrågade verktygen.

Vilka webbaserade funktioner tycker du att föreningen behöver? Antal Andel
Kalendarium där man ser kommande evenemang/händelser och medlemmar eller andra intressenter kan anmäla sig. 1508 73%
Publiceringsverktyg så att man kan publicera webbsidor utan att kunna html. 1342 65%
Mejllista för att göra mejutskick till medlemmar eller andra intressenter. 1299 63%
Kontaktformulär där vem som helst kan skriva ett meddelande som går till någon/några utsedda kontaktpersoner. 1165 56%
Fotoalbum där medlemmar eller utsedd person kan ladda upp bilder att visa på webbplatsen 1101 53%
Gästbok där vem som helst kan lämna ett meddelande som alla kan se. 963 46%
Medlemsmatrikel på webben där befintliga medlemmar kan ändra adressuppgifter mm och personer kan anmäla att de vill bli medlemmar. 804 39%
Diskussionsforum så att medlemmar eller andra intressenter kan diskutera olika ämnen. 792 38%
Köp/sälj-annonser 326 16%

När vi tittar närmare på vilka funktioner som finns på webbplatsen så ser vi en större palett av funktioner. I topp hittar vi:

  • Nyhetsnotiser
  • Kalendarium
  • Fotoalbum
  • Gäsbok
  • Kontaktformulär

I stort ser vi att samma verktyg eller funktioner upprepas. Den användning jag ser av svaren från dessa två frågor är: ”Vi har provat en uppsjö av funktioner och det är några av dem som vi ser som mycket viktiga.”

Diagrambild som visar vilka funktioner som används idag av föreningarna. Kalendarium, nyhetsnotiser och fotoalbum i topp

Vilka funktioner finns på webbplatsen idag?

Vi kan inte använda svaren på dessa två frågor för att dra några långtgående slutsatser om hur bra dagens lösningar är. En djupdykning i fritextsvaren kan ge större kunskap.

Vilka funktioner finns på webbplatsen idag? Antal Andel
Kalendarium 1601 77%
Nyhetsnotiser 1601 77%
Fotoalbum 1246 60%
Kontaktformulär 836 40%
Gästbok 826 40%
Webbstatistik 683 33%
Inloggning för medlemmar 598 29%
Medlemsmatrikel 344 17%
Diskussionsforum 306 15%
Medlemstidning/blad som pdf 301 14%
Koppling till sociala medier 263 13%
Nyheter 237 11%
Externt innehåll som hämtas, t.ex. väderprognoser 237 11%
Köp/sälj-annonser 206 10%
RSS-flöde 192 9%
Medlemstidning/blad som webbsidor 139 7%
Snabbenkät/poll 77 4%
Övrigt summerat (många små förekomster) 308 15%

Totalt svarade 2535 föreningar på enkäten. De två frågor som den här artikeln diskuterar besvarades av 2078.

Det här är åttonde artikeln om enkätundersökningen om föreningars webbplatser. Förra artikeln handlade om vilka publiceringsverktyg (CMS) som föreningarna använder.

Nästa artikel kommer att handla om bakgrunden till undersökningen och de metoder som använts.

Digitala medier och PR för föreningar på ABF Stockholm

Ett intressant tweet dök upp i mitt flöde:

Skärmbild från tweet, twitterinlägg om föreläsningen om digitala medier i ideella föreningar.

Integrera digitala verktyg i föreningsarbete - föreläsning m mig o @terejs hos @abfstockholm 23/9! http://t.co/hPPVXiM #ideellt

Det är ju sådant som jag gillar. Så med hjälp från @pernillan, Pernilla Näsfors, hittade jag fram till kalendariet med ABF Stockholms kurser och föreläsningar för ideella föreningar.

Jag har anmält mig till ”Integrera digitala verktyg i föreningsarbete” och tycker att flera andra föreläsningar är intressanta under hösten 2011:

  • Effektivt kampanjarbete
  • Effektivt kampanjarbetet – påbyggnad
  • Integrera digitala verktyg i föreningsarbete
  • Sociala medier – vad, varför, hur?
  • Starta en blogg!