Etikettarkiv: webplats

Omslaget på gratisboken "Webbpublicering med Wordpress".

Bästa guiden för att komma i gång med WordPress

Jag har i flera år rekommenderat och delat ut Internetstiftelsens eminenta guide: ”Skapa en webbplats med WordPress”. Den är riktigt bra men börjar bli lite daterad eftersom den visar WordPress 3.0 och de senaste versionerna skiljer sig en hel del utseendemässigt i admingränssnittet.

Så nu är mitt förstahandsval Thord Daniel Hedengren pdf-bok: ”Webbpublicering med WordPress”. För mig dök den upp på radarn under wordpresskonferensen WordCamp Sthlm, i anslutning till Internetdagarna 2012.

Boken innehåller det viktigaste för att komma förstå och komma igång med en wordpressajt. Kapitelindelningen följer ett naturligt flöde.

Webbpublicering med WordPress  finns för nedladdning från Thord Daniel Hedengrens webbplats.

Sa jag att den är på svenska? Bara det…

Boken är sponsrad av en rad svenska webbhotell.

Thord Daniel Hedengren har skrivit flera böcker om WordPress. Jag har inte läst någon annan.

Sökmotoroptimering för webbredaktörer

Den här presentationen kommer från en inspirationsföreläsning för Friskis&Svettis.

Vi började med att prova att söka efter gym i södertälje i Google, en sökfras som verkar rimlig av personer i Friskis&Svettis målgrupp.

Skärmbild: Sökning efter gym i södertälje i Google.

Träfflista från Google när vi söker efter gym i södertälje. Klicka för att se i större format

Vi resonerar lite kring:

  • Friskis&Svettis syns inte i träfflistan som vi hoppats.
  • Högst upp och längst ned ser vi betalt annonsutrymme.
  • Diskussionsforuminlägg placerar sig bra. Uppfattas som relevanta. Tyvärr står det inget om Friskis&Svettis i inläggen, bara lokala konkurrenter. Här skulle vi ha svarat.
  • Kartbilden och de geografiska träffarna tar mycket plats. Här finns vi inte med heller.
  • Konsumentsajterna Reco och Rejta finns med.
  • Några gymportaler finns med och en av dem nämner faktiskt Friskis&Svettis så att det syns i träfflistan. Bra!
  • I början av andra träffsidan finns F&S Södertäljes facebooksida. Långt ned på sidan finns F&S Södertäljes hemsida.

Den nuvarande lösningen är verkligen inte bra. Att flytta till egen domän och använda WordPress kommer i sig förbättra utgångsläget att synas i Google och andra sökmotorer.

Hur ska vi då tänka när vi bygger upp våra nya sidor? Ett första steg är att skriva tydligt och förstå vad sökmotorerna uppfattar och vad de inte ser. Men om det i presentationen…

WordPresskurs för Friskis&Svettis

Det här är materialet från en kurs för sju Friskis&Svettis-föreningar i stockholmstrakten. Föreningarna flyttar från ett osupportat webbpubliceringsverktyg som är under nedläggning till WordPress.

Projektet är uppbyggt så att föreningarna själva bygger upp sina nya webbplatser samtidigt som de lär sig WordPress. Ett wordpresstema specialutvecklat för Friskis&Svettis Nacka av utvecklaren Klas Ehnemark på uppdrag av kommunikationsbyrån Tills används som utgångspunkt för arbetet.

Syfte med projektet är att föreningarna ska:

  • Flytta sitt redaktionella innehåll från tankbarlösningen till varsin wordpresswebb på en gemensam installation.
  • Kunna sköta om sin egen webb.

Målet med utbildningen är att lära sig så mycket om WordPress att du på egen hand kan lägga upp vanliga sidor på er egen webb.

Som en bieffekt försöker vi förbättra webbplatserna när det är möjligt utan att konkurrera med tidplanen.

Innehåll i wordpressutbildningen

Bra att veta:

  • Tillägget Redirection används för att skapa länkar av typen http://sodertalje.friskissvettis.se/facebook och http://sodertalje.friskissvettis.se/twitter som skickar  användaren vidare till er facebook- eller twittersida. Jag gillar den här typen av länkar vid tryckt marknadsföring. Om du vill ändra/lägga till som admin: Admin-panelen > Verktyg > Redirection.
  • Backup tas av databasen en gång per vecka (vet inte hur dags) med tilläget WP-DB-Backup. Backupen mejlas till respektive sajts administrativa mejladress @gmail.com. Det gör att det går att återskapa innehållet även om webbhotellet skulle sprängas i bitar (men Googles datahallar finns kvar). Backuperna är inte så stora att mejlen behöver raderas. Om backupen behöver användas för att bygga upp en webbplats helt från början behöver WordPress, tema och tillägg installeras och konfigureras.

Några inställningar och tillägg som inte är standard:

  • Rita tabeller med hjälp av utökning av redigeringsfönstret med tilläget TinyMCE Advanced.
  • Tidsstyrd avpublicering av sidor med tillägget Simple Expires.
  • Omdirigering med tillägget Redirection.
  • Sökmotoroptimering med tillägget FV Simpler SEO.
  • Kontroll att länkar funkar med tillägget Broken Link Checker.
  • Sortera bort spamkommentarer med Akismet.
  • Sajtkarta (sitemap.xml) för att sökmotorer ska hitta alla sidor.
  • Tracker till Google Analytics för att samla användningsstatistik.

Kvällsföreläsning i Stallarholmen om webb

I samarbete mellan Stefan Pettersson på Allom och Stefan Seidel på Drömfabriken kördes en inspirationsföreläsning om webb och hemsidor för föreningar i Gula Industrihuset i Stallarholmen.

Det var runt 15 personer från lokala föreningar och småföretag som aktivt deltog. På agendan stod

Presentationsmaterialet från föreläsningen om hemsidor för föreningar och småföretag.

 

 

 

Case: Avsikt med ombyggnad av webbplats

I fjol så var jag med idellt med i en referensgrupp för en ny webbplats för Svenska Kryssarklubben, världens största båtklubb med mer än 40.000 medlemmar. Syftet med gruppen var att formulera ett projektuppdrag för att flytta från en spretig webbplats som fått växa fritt från slutet av 1990-talet, med gamla verktyg och liten styrning, till något nytt och fint.

Tyvärr körde gruppen fast. I efterhand tycker jag mig se att vi deltagare gick in i gruppen med väldigt olika uppfattning om vad gruppen skulle åstadkomma, vilken sorts projekt vi skulle definiera och vad det projektet skulle åstadkomma. När arbetet kom i ett läge när det behövts prioriteringar drog vi åt olika håll.

Jag kände en frustration och skrev ett internt debattinlägg med ett förslag hur vi kunde gå vidare. Jag sprang på inlägget nu och när jag tittar igenom det så tycker jag att det kan duga som rätt okej exempel på hur man kan resonera kring projektformuleringar.

Kryssarklubbens webb – Stefans eget debattinlägg

Jag får medge att förslaget inte är ett skolboksexempel på att göra rätt. Det är en diplomatisk kompromiss, mycket baserad på att plocka ihop ett recept till en till hälften tillagad kaka. Kanske det finns några russin att plocka ur kakan för andra…

Och projektet? Jo, det genomfördes men utan den här referensgruppen och med systemutvecklarföretaget A3J Consulting AB. A3J byggde den webbplats Svenska Kryssarklubben har nu (2011) baserat på publiceringsplattformen Drupal med integration mot det befintliga medlemsregistret.