WordPress – en snabbkurs för den nya redaktören

WordPress är världens vanligaste webbpubliceringssystem just nu. Ursprungligen var det ett verktyg för att bara blogga. Nu används det också för att bygga traditionella webbplatser.

Programvaran WordPress som vi använder finns på wordpress.org. Den är gratis och har gjorts tillgänglig med Open Source-licens. Vi får med programkoden, kan göra förbättringar som då kommer alla till del. WordPress installeras på vårt webbhotell och körs i webbläsaren.

WordPress.com är en webbtjänst där du kan starta en egen blogg/webbplats. Att starta kostar inte något. Tjänsten finansieras med tilläggstjänster och reklam. Det går snabbt att komma igång och jag brukar rekommendera mina kunder att provköra på wordpress.com för att känna efter om de gillar verktyget.

Mina argument för att köra WordPress är:

• Billigt. Licenskostnaden är noll. Det finns andra kostnader men min erfarenhet är att WordPress är billigare än de flesta andra publiceringsverktyg.
  • Vanligt. Sannolikheten är stor att du eller någon av dina skribentkompisar redan känner till WordPress. När du får problem är det lättare att få hjälp om du använder ett vanligt verktyg än om du använder ett ovanligt.
  • Enkelt. Det är väl en smaksak vad man tycker är enkelt. Men de flesta som jag träffar på tycker att WordPress är enkelt i förhållande till andra verktyg med motsvarande funktioner.

Viktiga koncept i WordPress

WordPress använder två olika sorters artiklar:

• Inlägg (posts) som ett flöde av artiklar, notiser, blogginlägg.
  • Sidor (pages) som är tämligen statiska över tid.

Inläggen placeras in i en trädformad ämneskategoristruktur. Oftast i en kategori (category) även om det är möjligt med flera. Du ger också inlägget etiketter (tags) eller nyckelord som beskriver innehållet. Med hjälp av etiketter kan vi leta efter inlägg som liknar varandra och handlar om liknande företeleser.

Om du bloggar är det vanligt att bloggens besökare kan skriva kommentarer på ditt inlägg.

Layouten styrs av tema (themes) som innehåller en eller flera sidmallar (templates). Det finns många teman som andra gjort som vi kan ladda ned direkt från vår wordpresswebbs administrationspanel.

Oftast, beroende på temats utforming, kan du lägga olika ”saker”, widgets i fält (oftast i högerkolumn och sidfot). Widget kan vara sådana saker som till exempel sökfunktion, kategorinavigation, vanligaste etiketterna.

Det är möjligt att utöka WordPress’ funktionalitet genom att installera tillägg (plugins).

WordPress har genomgående bra hjälpfunktioner när du är inloggad. Se övre högra hörnet när du befinner dig i adminpanelen.

Engelska eller svenska

I ursprungsversionen är WordPress engelskspråkigt. Vi använder en svenskspråkig översättning. Det gör att adminpanelen är på svenska. För att det ska funka helsvenskt krävs att temat är helt översatt (både det som syns utåt besökaren/läsaren och adminpanelen) och alla tillägg som används. I vårt fall så är saknas en del översättningar så det blir en mix i adminpanelen.

Flera webbar  – nätverksinstallation av WordPress

WordPress kan installeras i ett ”nätverk” (network) så att flera bloggar/webbplatser använder samma installation och en stor del av underhållet och installation av teman och tillägg centraliseras. Du som sköter om en av wordpresswebbarna på installationen märker detta genom att du inte själv kan installera nya teman eller tillägg. En superadmin gör detta för hela nätverksinstallationen.

Var hittar jag hjälp om WordPress?