Kategoriarkiv: Wordpresskolan

Omslaget på gratisboken "Webbpublicering med Wordpress".

Bästa guiden för att komma i gång med WordPress

Jag har i flera år rekommenderat och delat ut Internetstiftelsens eminenta guide: ”Skapa en webbplats med WordPress”. Den är riktigt bra men börjar bli lite daterad eftersom den visar WordPress 3.0 och de senaste versionerna skiljer sig en hel del utseendemässigt i admingränssnittet.

Så nu är mitt förstahandsval Thord Daniel Hedengren pdf-bok: ”Webbpublicering med WordPress”. För mig dök den upp på radarn under wordpresskonferensen WordCamp Sthlm, i anslutning till Internetdagarna 2012.

Boken innehåller det viktigaste för att komma förstå och komma igång med en wordpressajt. Kapitelindelningen följer ett naturligt flöde.

Webbpublicering med WordPress  finns för nedladdning från Thord Daniel Hedengrens webbplats.

Sa jag att den är på svenska? Bara det…

Boken är sponsrad av en rad svenska webbhotell.

Thord Daniel Hedengren har skrivit flera böcker om WordPress. Jag har inte läst någon annan.

Karta från Google Maps på din hemsida i WordPress

Visa större karta
Kartan ovan kommer från Google Maps. Den visas i en ”iframe”, en sorts tittglugg genom din webbsida in på en webbsida som Google skräddarsyr åt oss.

• Sök efter din egen förening/företag.
  • Snäva in sökningen genom att använda exakt det namnet som Google känner till er under. Se till att du bara får en träff. Välj den.
  • Klicka på ikonen som föreställer en kedja/länk.
  • Klicka på länken ”Anpassa och förhandsgranska inbäddad karta.”
  • Ändra kartstorlek till 530 x 530 pixlar (tycker i alla fall jag passar bra).
  • Zooma kartan och panorera så platsen och ”beskrivningsbubblan” syns bra.
  • Kopiera html-koden från Google Maps
  • Gå till WordPress och redigeringsfönstret.
  • Välj Fliken ”HTML”  uppe till höger. Klistra in HTML-koden i sidan.
  • Välj Fliken ”Visuell” igen.
  • Spara sidan (Publicera/Uppdatera).
  • Visa sida. Voilá!

Passa på att kontrollera faktan i Google Maps för din förening.

Du kan redigera fakta.

Anmäl att det är du som äger ”platsen” (Då kan du låsa så att inte andra ändrar era uppgifter. Använd en mejladress som går till föreningen och inte dig privat (kan skapa problem om du byter jobb).

Be gärna folk som tränar hos er att de går in och skriver ett omdöme. Samma sak kan ni be att de gör på Reco och Rejta.

Sökmotoroptimering för webbredaktörer

Den här presentationen kommer från en inspirationsföreläsning för Friskis&Svettis.

Vi började med att prova att söka efter gym i södertälje i Google, en sökfras som verkar rimlig av personer i Friskis&Svettis målgrupp.

Skärmbild: Sökning efter gym i södertälje i Google.

Träfflista från Google när vi söker efter gym i södertälje. Klicka för att se i större format

Vi resonerar lite kring:

• Friskis&Svettis syns inte i träfflistan som vi hoppats.
  • Högst upp och längst ned ser vi betalt annonsutrymme.
  • Diskussionsforuminlägg placerar sig bra. Uppfattas som relevanta. Tyvärr står det inget om Friskis&Svettis i inläggen, bara lokala konkurrenter. Här skulle vi ha svarat.
  • Kartbilden och de geografiska träffarna tar mycket plats. Här finns vi inte med heller.
  • Konsumentsajterna Reco och Rejta finns med.
  • Några gymportaler finns med och en av dem nämner faktiskt Friskis&Svettis så att det syns i träfflistan. Bra!
  • I början av andra träffsidan finns F&S Södertäljes facebooksida. Långt ned på sidan finns F&S Södertäljes hemsida.

Den nuvarande lösningen är verkligen inte bra. Att flytta till egen domän och använda WordPress kommer i sig förbättra utgångsläget att synas i Google och andra sökmotorer.

Hur ska vi då tänka när vi bygger upp våra nya sidor? Ett första steg är att skriva tydligt och förstå vad sökmotorerna uppfattar och vad de inte ser. Men om det i presentationen…

Skärmbild: Sätt ett lösenord på en sida eller ett inlägg i Wordpress.

Skapa en lösenordsskyddad sida som dokumentarkiv

Nu ska vi använda standardfunktioner i WordPress för att skapa en simpel form av intranät med dokumentarkiv. En eller fler sidor som är skyddade med lösenord.

Jag börjar med att göra klart: Det här är en lösning som du inte ska använda för känslig information som affärshemligheter och personalärenden. Vi kör med ett gemensamt lösenord som lätt får vingar och sprider sig. Nättrafiken till vår sida krypteras inte och kan potentiellt avlyssnas.

Den som känner till länken/adressen till ett dokument som ligger på en lösenordsskyddad sida kan komma åt den.

Vad kan vi använda den här simpla inloggningen till? Till sådant som inte är hemligt. Adminstrativa saker som du inte vill visa upp för kunder. Sidor som du inte vill ska hamna i sökmotorer. Sidor som är under utveckling och som du vill remissa till enstaka personer innan de publiceras. Material som du kan visa en mindre grupp människor för att de ha faktaunderlag och känna sig initierade.

Ungefär sådant som du kan tänka dig att skriva i en medlemstidning.

Ok, då kör vi.

Lösenordsskydda en webbsida eller inlägg

1. Skapa sidan eller inlägget som vanligt.
  2. I rutan ”Publicera” på redigeringssidan, ange ett lösenord.
  3. Om du har flera sidor som ska användas av samma målgrupp ger du dem samma lösenord.
Skärmbild: Sätt ett lösenord på en sida eller ett inlägg i WordPress.

Sätt ett lösenord på en sida eller ett inlägg i WordPress.

Svårare än så är det inte. Besökare till sidan kommer att se rubriken men inte mer utan att ange lösenord.

Skärmbild: Lösenordsskyddat inlägg i WordPress

Lösenordsskyddat inlägg i WordPress. Ange det hemliga lösenordet för att få läsa artikeln.

Lägg till dokument på sida i WordPress

Låt oss anta att vår lösenordssida används för föreningsfunktionärer som behöver tillgång till protokoll, telefonlistor och dokumentmallar.

Enstaka dokument

Innan du gör något i WordPress: Se till att dokumentet har ett filnamn som fungerar i alla webbläsare på alla operativsystem.

• Använd bokstäverna A till Z (versaler och gemener), siffror och minustecken en (endast en) punkt innan filtypen (t.ex. pdf) för att vara på säkra sidan. Det finns andra tecken som fungerar men dessa räcker.
  • Olika sorters operativsystem (på olika sorters datorer) är känsliga för olika tecken (mellanslag, komma, punkt, semikolon, tab, snedstreck, bakåtsnedstreck/backslash, citattecken, accent, och-tecken) som har specialfunktioner som att peka ut sökväg eller skilja flera olika filer åt.
  • Å, Ä och Ö borde fungera men när filer flyttas mellan olika sorters datorer så kodas de olika och det kan bli stört omöjligt att få tag på filen.
  • Det är bättre att använda minustecken mellan ord i ett filnamn än understrykningsstreck. Om filnamnet är länkat, det vill säga understruket syns det inte om det är ett understruket mellanslag eller understrykningsstreck.
Exempel på filnamn med felaktig teckenkodning som inte kan laddas ned.

Exempel på filnamn med teckenkodning och specialtecken som gör att de inte kan laddas ned till alla vanliga sorters datorer.

Sedan: Klicka på den lilla solliknande ikonen ovanför redigeringsrutan för att ladda upp dokumentet från din dator till WordPress.

Ge dokumentet en bra titel i  Wordpress. Titeln kommer att synas som länktext till det uppladdade dokumentet.

Ge en bra och tydlig titel till dokumentet. Det används i WordPress som länktext.

Klicka på ”Filadress” för att få rätt sorts ”Länkadress”. Annars kommer inte användaren åt pdf-filen.

När du klickar på knappen ”Infoga i innehåll” så länkas dokumentet in i sidan/inlägget.

Ladda upp många dokument till WordPress

När du har många dokument som ska laddas upp och länkas in går det snabbare om du först lägger alla dokument i samma mapp på din dator. Sedan laddar du upp dem från Admin-panelen > Media > Lägg till.

Klicka ”Välj filer”. Nu kan du välja flera filer (Control + musklick).

Om det är många och stora filer så kan det ta tid att ladda upp.

Nu kan du ange bra titlar på alla filer och sedan klicka ”Spara alla ändringar”.

När det sedan är dags att länka in ett dokument i en sida som du jobbar med, klicka på den lilla sol-ikonen ”Lägg till media” ovanför redigeringsfönstret. Välj fliken ”Mediabibliotek”. Leta reda på dokumentet. Klicka ”Visa” och sedan ”Infoga i innehåll”.